В годовом цикле двунадесятых праздников, от Рождества Пресвятой Богородицы до Её Успения, раскрываются тайны домостроительства нового века, в котором Сын Божий сошел на землю, и Пречистая Дева Мария стала Его Матерью. Поэтому Христос на Кресте и Богородица с Младенцем — не просто образы, но само содержание нашего века, нашего спасения. Праздники этого ряда, так же, как Христова Пасха, — не годовщины когда-то бывших событий. Ныне и присно, до скончания века и страшного Суда, состоявшееся однажды в истории Боговоплощение продолжается, и каждый — хочет он этого или нет — участвует в нем, имея возможность обратиться к Богу и спасти свою вечную душу.
Погружаясь во сременные свои дела и заботы, человек далёк от понимания того, что происходит с ним в это же самое время в вечности. Но святая Церковь возвращает нас к самой сути бытия, потому что основанная Богочеловеком, имеет Главой своей Христа, созидается Его Кровию, управляется Духом Святым. По воле Отца Небесного, она, стоя на Земле, достигает Неба. В праздничных Богослужениях Церковь как бы отрывает человека от Земли и ставит у врат вечности, врат Царства Небесного, одевает в белые праздничные одежды, приближая его к сути происходящего, приобщая к нему, побуждая предстать пред лицем Божиим и увидеть, что именно ради его спасения совершается это великое снисхождение и воплощение Бога. Такое восхищение духовное рождает в человеке радость и страдание о Господе, которые, как и два полюса, образуют новую, духовную ось и ориентиры. Постепенно они становятся определяющими в жизни — радость о возлюбленном Господе и мтрах причинить Ему страдания.
Так помогант Церковь человеку — через видение Града Божия — уразуметь облик своей души и путь в Царство Небесное,- «ПОТОМУ ЧТО ТЕСНЫ ВРАТА И УЗОК ПУТЬ, ВЕДУЩИЕ В ЖИЗНЬ, И НЕМНОГИЕ НАХОДЯТ ИХ» (Мтф. 7, 14).
Светлое Христово Воскресение. Пасха.
Стихира (глас 6-й):
Воскресение Твое, Христе Спасе, Ангели поют на небесех, и нас на земли сподоби чистым сердцем Тебе славити.
Тропарь (глас 5-й):
Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав
Кондак (глас 8-й):
Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, но адову разрушил еси силу и воскресл еси, яко победитель, Христе Боже, женам мироносицам вещавый: радуйтеся! и Твоим апостолом мир даруяй, падшим подаяй воскресение.
Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, единому безгрешному, Кресту Твоему покланяемся , Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите все вернии, поклонимся святому Христову воскресению; се бо прииде Крестом радость всему миру; всегда благословяще Господа, поем воскресение Его, распятие бо претерпев, смертию смерть разруши.
В Пятницу, сняв с Креста, Его положили во Гробе, высеченном в скале, привалили большой камень, приложили печать и поставили стражу, а в Воскресенье на рассвете у опустевшего Гроба Ангел возвестил Женам Мироносицам: «ОН ВОСКРЕС!» (Мтф. 28, 6).
Мы называем Его Спасителем, потому что Он открыл на Кресте тайну спасения — Любовь Божию. Тот, кто имеет её в себе, имеет жизнь вечную. Он сказал:» ОГОНЬ ПРИШЕЛ Я НИЗВЕСТИ НА ЗЕМЛЮ, И КАК ЖЕЛАЛ БЫ, ЧТОБЫ ОН УЖЕ ВОЗГОРЕЛСЯ» (Лк. 12, 49). Любовь Божия есть истинно огонь, который, разгораясь в человеке, изменяет его самого и всю жизнь. Тот, кто познает эту любовь, ощущает смертный холод и тоску в удалении от Бога и готов разрушить все преграды и всё претерпеть, только бы вновь обрести её свет и радость. И хотя, попаляя все тленное и греховное, она часто тановится причиной скорби, но:» ОТ СКОРБИ ПРОИСХОДИТ ТЕРПЕНИЕ, ОТ ТЕРПЕНИЯ ОПЫТНОСТЬ, ОТ ОПЫТНОСТИ НАДЕЖДА, А НАДЕЖДА НЕ ПОСТЫЖАЕТ, ПОТОМУ ЧТО ЛЮБОВЬ БОЖИЯ ИЗЛИЛАСЬ В СЕРДЦА НАШИ ДУХОМ СВЯТЫМ» (Рим. 5, 3 — 5).
Икона ВОСКРЕСЕНИЯ ГОСПОДНЯ называется еще и СОШЕСТВИЕ ВО АД, так как именно в сень смертную входит Господь — в то сердце, которое жаждет спасения и в покаянии умирает для греха, чтобы воскреснуть со Христом. И нет у Господа отвергнутых грешников — только бы во тьме своей увидел он свет Христов и устремился к Нему, как благоразумный разбойник, — с молитвою: «ПОМЯНИ МЯ, ГОСПОДИ, ВО ЦАРСТВИИ ТВОЕМ!» Среди собственных мук и страданий, во тьме отверженности покаялся он и увидел Божество Распятого и уверовал в Него, и услышал в ответ: «НЫНЕ ЖЕ БУДЕШЬ СО МНОЮ В РАЮ» (Лк. 23, 43).
Так праздников Праздник — переход от смерти к жизни — являет себя как торжество веры.
Двунадесятые непереходящие праздники
(т.е. праздники, дата празднования которых не меняется).
Рождество Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
(7 января (новый стиль)/ 25 декабря (старый стиль))
Тропарь (глас 4-й):
Рождество Твое, Христе Боже наш, возсия мирови свет разума, в нем бо звездам служащии звездою учахуся Тебе кланятися, Солнцу правды, и Тебе ведети с высоты Востока. Господи, слава Тебе!
Кондак (глас 3-й) :
Дева днесь Пресущественнаго раждает, и земля вертеп Неприступному приносит; Ангели с пастырьми славословят, волсви же со звездою путешествуют; нас бо ради родися Отроча младо, превечный Бог.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, нас ради ныне плотию рождшагося от безневестныя и Пречистыя Девы Марии.
Святое Богоявление.
Крещение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
(19 января/6 января)
Тропарь (глас 1-й):
Во Иордане крещающуся Тебе, Господи, Тройческое явися поклонение: Родителев бо глас свидетельствоваше Тебе, возлюбленнаго Тя Сына именуя, и Дух в виде голубине извествоваше словесе утверждение. Явлейся Христе Боже и мир просвещей, слава Тебе.
Кондак (глас 4-й):
Явился еси днесь вселенней, и свет Твой, Господи, знаменася на нас, в разуме поющих Тя: пришел еси и явился еси, Свет Неприступный.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, нас ради ныне плотию крестившагося от Иоанна в водах Иорданских.
Сретение Господне.
(15 февраля/2 февраля)
Тропарь (глас 1-й):
Радуйся, Благодатная Богородице Дево, из Тебе бо возсия Солнце Правды, Христос Бог наш, просвещаяй сущия во тьме. Веселися и ты, старче праведный, приемый во объятия Свободителя душ наших, дарующаго нам воскресение.
Кондак (глас 1-й):
Утробу Девичу освятивый Рождеством Твоим и руце Симеоне благословивый, якоже подобаше, предварив, и ныне спасл еси нас, Христе Боже, но умири во бранех жительство и укрепи люди, ихже возлюбил еси, Едине Человеколюбче.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтим Пречистую Матерь Твою, Еюже по закону ныне принеслся еси в храм Господень.
Благовещение Пресвятой Богородицы.
(7 апреля/25 марта)
Тропарь (глас 4-й):
Днесь спасения нашего главизна и еже от века таинства явление: Сын Божий Сын Девы бывает, и Гавриил благодать благовествует. Темже и мы с ним Богородице возопиим: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Кондак (глас 8-й):
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти, раби Твои, Богородице, но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.
Величание:
Архангельский глас вопием Ти, Чистая: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
Преображение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа.
(19 августа/6 августа)
Тропарь (глас 7-й):
Преобразился еси на горе, Христе Боже, показавый учеником Твоим славу Твою, якоже можаху, да возсияет и нам, грешным, Свет Твой присносущный молитвами Богородицы, Светодавче, слава Тебе.
Кондак (глас 7-й):
На горе преобразился еси, и якоже вмещаху ученицы Твои, славу Твою, Христе Боже, видеша, да егда Тя узрят распинаема, страдание убо уразумеют вольное, мирови же проповедят, яко Ты еси воистинну Отчее сияние.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем пречистыя плоти Твоея преславное преображение.
Успение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и
Приснодевы Марии.
(28 августа/15 августа)
Тропарь (глас 1-й):
В рождестве девство сохранила еси, во успении мира не оставила еси, Богородице, преставилася еси к животу, Мати сущи Живота, и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.
Кондак (глас 2-й):
В молитвах Неусыпающую Богородицу и в предстательствах непреложное упование гроб и умерщвление не удержаста: якоже бо Живота Матерь к животу престави во утробу Вселивыйся приснодевственную.
Величание:
Величаем Тя, Пренепорочная Мати Христа Бога нашего, и всеславное славим успение Твое.
Рождество Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и
Приснодевы Марии.
(21 сентября/8 сентября)
Тропарь (глас 4-й):
Рождество Твое, Богородице Дево, радость возвести всей вселенней: из Тебе бо возсия Солнце Правды, Христос Бог наш, и, разрушив клятву, даде благословение, и, упразднив смерть, дарова нам живот вечный.
Кондак (глас 4-й):
Иоаким и Анна поношения безчадства и Адам и Ева от тли смертныя свободистася, Пречистая, во святем рождестве Твоем. То празднуют и людие Твои, вины прегрешений избавльшеся, внегда звати Ти: неплоды раждает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Величание:
Величаем Тя, Пресвятая Дево, и чтим святых Твоих родителей, и всеславное славим рождество Твое.
Воздвижение Честного и Животворящего Креста Господня.
(27 сентября/14 сентября)
Тропарь (глас 1-й):
Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Кондак (глас 4-й):
Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству щедроты Твоя даруй, Христе Боже, возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на сопостаты, пособие имущим Твое оружие мира, непобедимую победу.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтим Крест Твой святый, имже нас спасл еси от работы вражия.
Введение во храм Пресвятой Богородицы.
(4 декабря/21 ноября)
Тропарь (глас 4-й):
Днесь благоволения Божия предображение и человеков спасения проповедание: в храме Божии ясно Дева является и Христа всем предвозвещает. Той и мы велегласно возопиим: радуйся, смотрения Зиждителева исполнение.
Кондак (глас 4-й):
Пречистый храм Спасов, многоценный чертог и Дева, священное сокровище славы Божия, днесь вводится в дом Господень, благодать совводящи, Яже в Дусе Божественном, Юже воспевают Ангели Божии: Сия есть селение Небесное.
Величание:
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим еже в храм Господень вхождение Твое.
Двунадесятые переходящие праздники
(т.е. праздники, дата празднования которых не постоянна).
Вход Господень в Иерусалим.
(Вербное воскресенье)
Тропарь (гласы 1-й и 4-й):
Общее воскресение прежде Твоея страсти уверяя, из мертвых воздвигл еси Лазаря, Христе Боже. Темже и мы, яко отроцы победы знамения носяще, Тебе, победителю смерти вопием: осанна в вышних, благословен грядый во имя Господне.
Спогребшеся Тебе крещением, Христе Боже наш, безсмертныя жизни сподобихомся Воскресением Твоим, и воспевающе зовем: осанна в вышних, благословен Грядый во имя Господне.
Кондак (глас 6-й):
На престоле на Небеси, на жребяти на земли носимый, Христе Боже, Ангелов хваление и детей воспевание приял еси, зовущих Ти: благословен еси, Грядый Адама воззвати.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, осанна в вышних, и мы Тебе вопием: благословен Грядый во имя Господне.
Вознесение Господне.
(Седмица (т.е. неделя) 6-я по Пасхе)
Тропарь (глас 4-й):
Вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, радость сотворивый учеником, обетованием Святаго Духа, извещенным им бывшим благословением, яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.
Кондак (глас 6-й):
Еже о нас исполнив смотрение, и яже на земли соединив Небесным, вознеслся еси во славе, Христе Боже наш, никакоже отлучаяся, но пребывая неотступный, и вопия любящим Тя: Аз есмь с вами, и никтоже на вы.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, и почитаем еже на Небеса с пречистою Твоею Плотию Божественное вознесение.
День Святой Троицы. Пятидесятница.
(Седмица 8-я по Пасхе)
Тропарь (глас 8-й):
Благословен еси, Христе Боже наш, Иже премудры ловцы явлей, низпослав им Духа Святаго, и теми уловлей вселенную, Человеколюбче, слава Тебе.
Кондак (глас 8-й):
Егда снизшед языки слия, разделяше языки Вышний, егда же огненныя языки раздаяше, в соединение вся призва, и согласно славим Всесвятаго Духа.
Величание:
Величаем Тя, Живодавче Христе, и чтим Всесвятаго Духа Твоего, Егоже от Отца послал еси Божественным учеником Твоим.
Великие праздники.
Обрезание Господне.
(14 января/1 января)
Тропарь (глас 1-й):
На Престоле огнезрачнем в Вышних седяй со Отцем Безначальным и Божественным Твоим Духом, благоволил еси родитися на земли от Отроковицы Неискусомужныя, Твоея Матере, Иисусе, сего ради и обрезан был еси, яко Человек осмодневный. Слава всеблагому Твоему совету, слава смотрению Твоему, слава снизхождению Твоему, Едине Человеколюбче.
Кондак (глас 3-й):
Всех Господь обрезание терпит и человеческая прегрешения, яко Благ, обрезует, дает спасение днесь миру. Радуется же в Вышних и Создателев иерарх, и светоносный, Божественный таинник Христов Василий.
Рождество честного славного Пророка, Предтечи и
Крестителя Господня Иоанна.
(7 июля/24 июня)
Тропарь (глас 4-й):
Пророче и Предтече пришествия Христова, достойно восхвалити тя недоумеем мы, любовию чтущии тя: неплодство бо рождшия и отчее безгласие разрешися славным и честным твоим рождеством, и воплощение Сына Божия мирови проповедуется.
Кондак (глас 3-й):
Прежде неплоды днесь Христова Предтечу раждает, и той есть исполнение всякаго пророчества: Егоже бо пророцы проповедаша, на Сего во Иордане руку положив, явися Божия Слова пророк, проповедник, вкупе и Предтеча.
Славных и всехвальных первоверховных апостолов
Петра и Павла.
(12 июля/29 июня)
Тропарь (глас 4-й):
Апостолов первопрестольницы и вселенныя учителие, Владыку всех молите мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.
Кондак (глас 2-й):
Твердыя и боговещанныя проповедатели, верх апостолов Твоих, Господи, приял еси в наслаждение благих Твоих и покой: болезни бо онех и смерть приял еси паче всякаго всеплодия, Едине, сведый сердечная.
Усекновение главы Пророка, Предтечи и
Крестителя Господня Иоанна.
(11 сентября/29 августа)
Тропарь (глас 2-й):
Память праведнаго с похвалами, тебе же довлеет свидетельство Господне, Предтече: показал бо ся еси воистинну и пророков честнейший, яко и в струях крестити сподобился еси Проповеданнаго. Темже за истину пострадав, радуяся, благовестил еси и сущим во аде Бога, явльшагося плотию, вземлющаго грех мира и подающаго нам велию милость.
Кондак (глас 5-й):
Предтечево славное усекновение смотрение бысть некое Божественное, да и сущим во аде Спасово проповесть пришествие. Да рыдает убо Иродия, беззаконное убийство испросивши: не закон бо Божий, ни живый век возлюби, но притворный, привременный.
Покров Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и
Приснодевы Марии.
(14 октября/1 октября)
Тропарь (глас 4-й):
Днесь, благовернии людие, светло празднуем, осеняеми Твоим, Богомати, пришествием, и к Твоему взирающе пречистому образу, умильно глаголем: покрый нас честным Твоим Покровом и избави нас от всякаго зла, молящи Сына Твоего, Христа Бога нашего, спасти души наша.
Кондак (глас 3-й):
Дева днесь предстоит в церкви и с лики святых невидимо за ны молится Богу, Ангели со архиереи покланяются, апостоли же со пророки ликовствуют: нас бо ради молит Богородица Превечнаго Бога.
Величание:
Величаем Тя, Пресвятая Дево, и чтим Покров Твой святый: Тя бо виде святый Андрей на воздусе, за ны Христу молящуюся.
(923)